جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 13, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب "صفر تا صد سواد مالی و تقویت هوش اقتصادی" با عنوان فرعی "چگونه نسل هزاره سوم را تربیت اقتصادی کنیم" به قلم معصومه نصیری و علی نوریجانی از سوی انتشارات باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، این کتاب در هفت فصل نگاشته شده که «تعاریف انواع سواد و تاریخچه سواد مالی»، «چرایی و ضرورت‌های سواد مالی و یادگیری آن»، «آشنایی با مهارت‌های کلیدی ارتقای سواد مالی»، «برنامه‌ریزی مالی و ارکان سازنده آن»، «ایستگاه‌های سواد مالی برای تحقق تربیت اقتصادی نسل هزاره سوم»، «بررسی گام به گام تربیت اقتصادی کودکان و نوجوانان توسط والدین» و «مفهوم ریسک و نسبت آن با سواد مالی» عناوین فصول آن می باشد

نویسندگان کتاب در تشریح ضرورت پرداختن به این موضوع در مقدمه کتاب نوشته اند: "در کتاب پیش رو تلاش شد ضمن بیان ضرورت‌های فراگیری سواد مالی و تقویت هوش اقتصادی برای تمام اقشار جامعه مخصوصا کودکان و نوجوانان که از آنها به‌عنوان هزاره سوم یاد کردیم، نگاهی به تجربه زیسته دنیا در این زمینه داشته باشیم و در عین حال نقاط قوت و ضعف در مسیر فراگیرسازی این دانش همراه با مهارت را مورد مداقه قرار دهیم. بر همین مبنا لازم به تاکید است که سواد مالی به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش است که به فرد اجازه می‌دهد تصمیماتی آگاهانه و مؤثر با کلیه منابع مالی خود بگیرد. ما در این کتاب تلاش کردیم به‌عنوان تلنگری مطرح کنیم که سواد مالی به‌عنوان یک مهارت اساسی و ضروری، نقش بسیار مهمی در زندگی افراد ایفا می‌کند. این مهارت به افراد کمک می‌کند تا در مدیریت مالی خود دقیق‌تر و مسئولانه‌تر عمل کنند، از مخاطرات مالی پیشگیری کنند، برای آینده‌شان پس‌انداز و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره‌برداری کنند. "

همچنین در بخش دیگری از این نوشته تأکید کرده اند:" افزایش سواد مالی در جامعه می‌تواند به افزایش رفاه اقتصادی کمک کند و افراد را در برابر بحران‌های مالی و اقتصادی محافظت کند. بنابراین، توسعه سواد مالی به‌عنوان یک هدف آموزشی اساسی، برای فرد و جامعه می‌تواند بهبود و پیشرفت به همراه بیاورد.

غایت نهایی کتاب پیش رو تقویت سواد مالی، ارتقای هوش اقتصادی و تحقق تربیت اقتصادی نسل هزاره سوم است. نسلی که زیست در جهان دیجیتال را تجربه می‌کند و سخن از رمزارزها و تعاملات مالی دیجیتال بدون درنظر گرفتن مرزهای حکمرانی‌های رسمی به میان می‌آورد. این نسل اساسا در تعریف سواد نیز با پیوستگی میان دانش و مهارت برای داشتن ویژگی‌های لازم برای شهروندی مطلوب بودن مواجه هستند و نگاه‌های سنتی موجود اقتصادی و مالی برای آنها چندان قابل تعمیم و تسری نیست هرچند که دانستن این مبانی برای همه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. "

گفتنی است علاقه‌مندان به منظور تهیه این کتاب می توانند از طریق شماره ۸۸۹۳۲۲۸۴ اقدام نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha